loading...
قلعه نو خرقان
محمد صفري بازدید : 583 یکشنبه 27 مرداد 1392 نظرات (3)

 

با تشکر از جناب آقای نادری که زحمت کشیدند و نقدهای خودشان را نسبت به موضوع (( قلعه نو خرقان و جمعیت فصلی )) بیان کردند.

لازم میدانم جوابی در مورد این نقد و قسمت هایی از متن ایشان  بنویسم و به چند نکته هم اشاره کنم.

 

*  در مورد مشکلات آب در قلعه نو خرقان، شما به کمبود آب اشاره کردید و نتیجه گرفتید که به علت کمبود منابع آب، امکان ارتقا وجود ندارد.

قلعه نوخرقان هیچ کمبودی در منابع آب ندارد . به طوری که سازمان آب و فاضلاب شاهرود برای تامین آب شرب شهر شاهرود اقدام به حفر دو حلقه چاه در دشت خرقان کرده ست. مشکل ما در فصل تابستان به علت تصمیم گیری غلط  مسئولین است . درواقع قلعه نو خرقان از حدود اردیبهشت ماه تا شهریور با افت فشار در شبکه روبرو میشود که علت آن افزایش جمعیت در تابستان و تقاضای بیشتر از ظرفیت شبکه می باشد . مسئولین می بایست بفکر جمعیت تابستانی ( جمعیت فصلی ) می بودند. این مشکل هم با احداث چاه جدید، ویژه ی شهرک های حسینی و شهید مهاجری در حال مرتفع شدن است .

 

**اشاره کردید به عدم مقبولیت قلعه نو خرقان توسط روستاهای همجوار: « جایی که توان جذب جمعیت را  ندارد و روستاهای همجوار آن را قبول ندارند چرا باید بخش شود؟ »

باید به عرض برسانم که با تغییر اعضای شوراهای اسلامی روستاهای مجاور ، اکثر این روستاها (غیر از یکی ) موافقت خود را با ارتقای این محل ابراز داشته اند . این قضیه را از آقای معتمد، معاون فرماندار هم شنیده ام .

آن نامه ی سال گذشته توسط اعضای شوراهای قبلی، بدون مشورت با اهالی این روستاها نوشته شده بود. من بارها متوجه عدم رضایت اهالی این روستاها از نامه ی مذکور شدم.

 

*** من تا بحال شهرک میغان را بررسی نکرده ام ولی در مورد پروانه های ساخت مسکن در قلعه نوخرقان، این نکته را باید بگویم که فقط در سال های 89 و 90 ، پانصد مجوز ساخت مسکن صادر شده. نمونه ی بارز این ساخت و سازها را باید در شهرک شهید مهاجری دید که به گفته ی اداره  کل مسکن و شهرسازی استان سمنان، این حجم از ساخت و ساز در مدت بسیار کم در سطح استان کم نظیر است. رشد شهرک ها در قلعه نو خرقان در این سال ها بسیار چشمگیر بوده . شهرک امام قلعه نو خرقان از سال های قبل از انقلاب (دوران محمدرضا پهلوی ) شروع به رشد کرد و تا حدود سال  75 این رشد ادامه داشت . از آن تاریخ  تا اواخر دهه ی گذشته  اکثر ساخت و ساز ها در شهرک شهید حسینی  ادامه یافت و در سال های 89 و 90 به صورت خیره کننده ای شهرک شهید مهاجری با سیصد واحد ساخته شد. اگر با مفهوم ریاضی شتاب آشنا باشید متوجه میشوید که شتاب رشد مثبت بوده . فکر نمیکنم شهرک میغان با این شهرک ها برابری کند . در کنار این ها میتوانم به شهرک توریستی و 230  واحد مسکن مهر هم اشاره کنم.

 

****« با ارسال پیامک به قلعه نویی های مقیم شاهرود و علی آباد کتول ازآنها بخواهید در روز رای گیری  سال 1390 در خرقان حضور داشته باشند !! - تصور می کردید که وزارت کشورو سایر دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی از تقلب و جمعیت سازی شما اطلاعی ندارند و درک نمی کنند که جمعیت خرقان (که دائم در حال کم شدن است) با یک حرکت غیر معقول در طی 5 سال  حدود 2000 نفر به آن اضافه می شود؟!» من ربط صندوق های رای را به آمار و سرشماری نمیدانم . آمارگیری و سرشماری کار سازمان ملی آمار و صندوق های رای مربوط به وزارت کشورست. اگر  بخواهند بر اساس تعداد رای تصمیم بگیرند کار اشتباهی مرتکب شده اند . چون درصد مشارکت در انتخابات در نقاط مختلف بسیار متفاوت است .

ضمنا به نظر شما این عاقلانیست که یک نفر از علی آباد کتول به قلعه نو بیاید فقط برای یک برگه ی رای؟!!

انتخابات در روز جمعه برگزار شد. همیشه پنجشنبه و جمعه ، قلعه نو خرقان میزبان فرزندان شاهرودی خودش است که برای صله رحم مراجعت میکنند. پس شلوغی صندوق های رای قلعه نوخرقان عادی ست .

 

***** در مورد برتری قلعه نوخرقان واقعا متاسفم . ما قرار نیست که اینطور مقایسه کنیم . به هر حال هر نقطه ای ویژگی خودش را دارد . ولی اگر لازم باشد به چند مورد اشاره میکنم.

- شاید ادعای دروغی نباشد که بگویم قلعه نو خرقان اگر معروف ترین و پر گردشگرترین روستای استان نباشد جزو سه تای برترست. می توانید به آمار بازدید از مقبره ی ابوالحسن خرقانی در نوروز امسال نگاهی بیندازید (سایت میراث فرهنگی استان ) که همراه چشمه علی و مجموعه ی بسطام سه تای پربازدید بودند. البته اگر آمار رو هم مثل سرشماری زیر سوال نبرید.

- وجود عارف نامی قرن چهارم و پنجم که به همراه بایزید و ابوسعید، شاخص ترین عرفای قلمرو عرفانی خراسان است . این قضیه میتواند معادلات را دگرگون کند.

- وجود صنایع و کارخانجات مختلف که محل را به قطب صنعتی تبدیل کردست . همچنین وجود ناحیه ی صنعتی

- سابقه ی قلعه نو خرقان که در حدود شش هفت دهه پیش مرکز بخش بوده

- ساختار شهری ، وجود میادین و بلوارهای گسترده

- پیشینه ی کهن این دیار به طوری که همواره درکنار نام بسطام ، نام بلند آوازه ی خرقان هم دیده میشود

 

****** «اشاره به جمعیت فصلی کرده اید که این مورد مربوط به تمام روستاهای ایران است  »

فکر نمیکنم بغیر از روستاهای عشایری جای دیگری را سراغ داشته باشید که جمعیت ساکنش در تابستان دوبرابر شود . طبق آمار موجود در شهرداری  قلعه نو خرقان ، حدود 600 باب منزل در این محل وجود دارد که در بهار و تابستان و ایام تعطیلات دارای جمعیت است .

 

*******« همانطور که در آمار سال 1365 مشاهده می کنید جمعیت میغان از خرقان بیشتر می باشد (جمعیت میغان 2965 و جمعیت خرقان2443 نفر)  »

نمیدانم این آمار را از کجا آورده اید. به گواهی بزرگان سالهاست که کلاته قطری خالی از سکنه شده ولی در این برگه جمعیت 12 نفر برای آن به ثبت رسیده . دیگر اینکه در سندی که شما نشان داده اید چرا وضعیت فعالیت کشاورزی( اعم از باغداری و زراعت و زنبورداری و ...) اینچنین ثبت شده؟ این برگه از کجای سازمان های دولتی نازل شده؟ سال 1365 اواخر جنگ بوده ست . شما ادعا میکنید که در  نسبت شهدا به جمعیت ، روستایی نمونه و کم نظیر در سطح کشورید. در وبلاگ خودتان (میغان نامه) هم درج کردیدکه به ازای هر سی نفر یک شهید. تعداد شهدای قلعه نو خرقان 80 شهیدست . اگر بفرض آماری که شما داده اید (2443نفر) در سال 1365 را صحیح بدانیم ، با تقسیمی ساده متوجه میشویم که در قلعه نو خرقان هم به ازای هر سی نفر یک شهید وجود داشته. همانطور که از تقسیم 2965 بر 98 شهید والامقام میغان این عدد به دست می آید . حالا شما خودتان جواب این تناقضات را بدهید .

اصلا کار شایسته ای نیست که اینطور درمورد شهدا بحث کنیم ولی کار شما شهید سازیه . در میغان پیکر چند شهید به خاک سپرده شده ؟ آیا اینکه شهدایی را که فقط از نسل مردم میغان اند ولی اصلا میغان را ندیده اند و در اقصی نقاط ایران به خاک سپرده شده اند ، جزو شهدای میغان بحساب آورده اید باعث افتخارست؟ ما را بدون هیچ دلیل قانع کننده و مدرکی متهم به جمعیت سازی میکنید در حالی که خودتان سال هاست این کار را کرده اید.

 

******** در اینجا سخن من با مردم دهستان خرقان است. طبق ادعای دکتر جلالی ،که هیچ منبعی از فرمانداری و استانداری آن را تصدیق نکرده ، شهرستان بسطام با دو بخش به تصویب رسیده . در اطراف شهر کلاته خیج (دهستان کلاته های غربی) چند روستای کوچک و معدود وجود دارد. پس لازم است برای توازن جمعیت دو بخش پیش بینی شده، قسمتی از دهستان خرقان کنونی تحت پوشش بخش کلاته خیج برود. حتما ابر ، قلعه نو خرقان، گرمن و گلستان و شاید میغان و کلامو و اطراف آن هم زیر پوشش بخش کلاته خیج میروند . حال خودتان قضاوت کنید. اگر تا دیروز برای امور مربوط به بخش 18 کیلومتر بسمت شاهرود میرفتیم حال باید 18 کیلومتر به سمت خوش ییلاق برویم. در این صورت نه تنها ایجاد شهرستان بسطام در بهبود حال ما تاثیری نخواهد گذاشت بلکه در انجام امور اداری به مشکل میخوریم. پس بدانید که ایجاد بخش خرقان به نفع شماست.

 

مطمئن باشید اگر بنده روزی به این نتیجه برسم که میغان و یا گلستان در ارتقا به بخش از قلعه نو خرقان استعداد بیشتری دارند حتما به آن اعتراف میکنم.

در آخر از مدیر سایت بسطام نیوز هم تشکر می کنم که این اجازه را به دو طرف داده اند که مطالب خودشان را در سایت جامع نشر دهند. گفت وگو و مباحثه ی امروز بهتر از جنگ و جدال فرداست. شهرستان آینده ی بسطام وقتی کارآمد می شود که تمام مردم یکسو فکر کنند. وقتی که همه راضی باشند. چه به دو بخشی بودن شهرستان چه سه بخشی بودن . چه با ارتقای قلعه نوخرقان چه با ارتقای میغان و یا گلستان.

 

برای مشاهده ی مقاله ی (( قلعه نو خرقان و معضل جمعیت فصلی)) اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط عباس نوروزی در تاریخ 1392/06/03 و 10:41 دقیقه ارسال شده است

سلام
در مورد جمعیت سازی در خرقان سایت شاهرود آنلاین نموداری داده است که نمی دانم چه باید کرد.آدرس:
http://shahruodonlin.mihanblog.com/
پاسخ : سلام
ممنون از اطلاع رسانی شما
جواب این وبلاگ رو دادم

این نظر توسط مهدی در تاریخ 1392/05/27 و 23:46 دقیقه ارسال شده است

سلام
اصلا از این مقالتون (قلعه نو خرقان و معضل جمعیت فصلی ) شما خوشم نیومد
هرچند هم که می دونم در دفاع از مردم قلعه نو خرقان نوشتین
خیلی بهترازاینا میشد بنویسی
تو با این مقاله سوژه دست یه سری دادی!!!!

دوست داشتی به وبلاگم سر بزن
در ضمن تو رولینک کردم،دوست داشتی منو بلینک
پاسخ : سلام
ممنون از نظرت
پاسخ : با افتخار لینکت کردم

این نظر توسط گرمن سیتی در تاریخ 1392/05/27 و 17:20 دقیقه ارسال شده است

احسنت
دفاعت فوق العاده بود
پاسخ : ممنون


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic

دوستان عزیز برای ارتباط با ما

صفحه اینستاگرام اینجا

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 263
  • کل نظرات : 208
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 68
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 1,779
  • بازدید سال : 21,144
  • بازدید کلی : 1,380,169